|
Quick Links
Shop
Google Search
Categories
XML/RSS Feed
Skype
Calendar
Related Links
Archives
Statistics
Total entries in this blog:
Total entries in this category: Published On: nov 14, 2007 05:54 PM |
Omega-3 geeft verbetering bij ADHDDonderdag 8 november 2007 zijn de eerste
resultaten van een onderzoek naar het effect van omega-3 & -6 vetzuren bij
kinderen met de klinische diagnose ADHD gepresenteerd. Dit onderzoek is het
eerste die de positieve werking bevestigt van visolie - aangevuld met
teunisbloemolie - op klinisch gediagnosticeerde ADHD. Na 6 maanden gebruik van
omega-3 & -6 vetzuren trad bij bijna 50% van de deelnemers een vermindering
op van minimaal 25% op de ADHD-symptomen.
Gezien het toenemend gebruik van
geneesmiddelen op dit vlak, zullen de uitkomsten van deze studie positief worden
ontvangen. In Nederland gebruiken ruim 50.000 jongeren onder de 20 jaar
psychoactieve, stimulerende medicijnen. De Gezondheidsraad stelt in 2008 een
verkennend onderzoek in naar het gebruik van visolie en mentale gezondheid. De
uitkomsten van deze studie zijn een eerste onderbouwing voor een natuurlijk
alternatief.
Wetenschappers van de Universiteit van Göteborg
presenteerden de uitkomsten tijdens de conferentie van Children and Adults with
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (CHADD) in Washington.
-
In de eerste drie maanden trad er bij 26% van de omega-3 & -6 groep een
vermindering van de ADHD-symptomen op van 25% of meer.
- 12% van de
deelnemers, die positief reageerden in de eerste drie maanden, liet zelfs een
vermindering van meer dan 50% in de ADHD-symptomen zien.
- Na zes maanden
reageerde 47% op de behandeling, waardoor de ADHD-symptomen met 25% of meer
afnam.
- Nu liet 12% van de totale groep meer dan 50% verbetering in de
symptomenscore zien.
- De deelnemers die het best reageerden op de
behandeling waren te vinden onder de deelnemers met aandachtsstoornissen, lees-
en schrijfproblemen, leerproblemen, dyspraxie (DCD) en autisme spectrum
stoornissen.
Deze dubbelblind placebogecontroleerde studie startte
met 75 kinderen en adolescenten (48 kinderen van 8-12 jaar en 27 kinderen van
13-18 jaar). In de eerste periode van 3 maanden kreeg de helft van de deelnemers
een vetzurensupplement en de andere helft een placebo. In de tweede periode van
3 maanden kregen alle deelnemers het vetzurensupplement met omega-3 &
-6.
Met de nieuwe Zweedse studie werden de resultaten van de eerder
uitgevoerde studies met een soortgelijke opzet - Durham2 en Adelaide3 -
bevestigd in een groep kinderen en adolescenten met klinisch gediagnosticeerde
ADHD. In de twee eerder uitgevoerde studies2,3 werden al opmerkelijke
verbeteringen gezien in ADHD-symptomen en daarmee samenhangende gedrag- en
leerstoornissen.
Daarnaast werd in Zweden bekeken welke vormen van ADHD en
geassocieerde stoornissen het best reageren op de behandeling met het
vetzurensupplement.
De onderzoekers stelden vast dat suppletie met
vetzuren meer prominente verbeteringen liet zien bij kinderen en adolescenten
die met name ontwikkelingsstoornissen hadden zoals schrijf- en
leesproblemen.
In de winkel van Feeling-healthy.net
is visolie verkrijgbaar . Deze bevat meer dan 85% Omega-3 vetzuren en
is gezuiverd van PCBs, dioxine, kwik en andere zware metalen. Het product staat
vermeld in de PDR en de witte lijst van NOC/NSF. Het bevat geen cholesterol en
kent geen vis-nasmaak.
Posted: Zo - November 11, 2007 at 01:16 PM |
||||||||||||||