Za - April 19, 2008

Groenten gezond? Niet zonder meer!


De kwaliteit van groenten en fruit zijn achteruit gegaan in de laatste jaren, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Wageningen. Er zitten weinig vitaminen meer in en ook mineralen ontbreken steeds vaker. Daardoor nemen ook de kansen op kanker toe.

Posted at 08:53 PM     Read More  

Zo - Maart 30, 2008

Zelf gezonder en zieke kinderen helpen


JCI Nederland heeft als landelijk project de ondersteuning van de academische kinderziekenhuizen. Daar wordt onderzoek gedaan naar chronische kinderziekten om het leven van de kinderen te verbeteren. Feeling-healthy.net ondersteunt dit initiatief van harte. Wie bestelt van de website, krijgt 10% korting - de overige marge gaat naar het goede doel.

Posted at 01:29 PM     Read More  

Zo - Maart 23, 2008

Fastfood toch in grotere porties


Gelezen op het net (weet echter niet meer precies waar): MacDonalds lijkt alleen te staan in de pogingen om fastfood gezonder te maken. De concurrenten hebben veel succes met juist het vergroten van de ongezonde hap.

Posted at 05:11 PM     Read More  

Wo - Januari 23, 2008

Snaaien in de auto - het kan beter!


Aan het einde van de dag is het een bekend verschijnsel: de zak drop wordt uit het dashboardkastje getrokken en leeggegeten. Niet voor de honger, maar gewoon om te voorkomen dat je in slaap valt. Alternatief?

Posted at 09:46 PM     Read More  

Do - Januari 10, 2008

Gevaar bij afvallen: de chipszak!


Een experiment in een kantoor. Leg een doosje Merci chocolade op de balie, op een strategische plaats of in een snoeppot en zorg dat je redelijk vrij zicht hebt. De dames (vooral) die bij het rondgaan zeggen dat ze niet willen nemen (de lijn...) zullen na enige tijd op de pot afkomen en binnen een dag is de chocolade verdwenen.

Posted at 11:14 PM     Read More  

Ma - December 31, 2007

Visolie helpt Alzheimer verminderen


Visoliebestanddeel docosahexeenzuur (DHA) reguleert de aanmaak van eiwit LH11. Dit eiwit op zijn beurt helpt bij de afbraak van het eiwit amyloïde. Dat is het belangrijkste bestanddeel van plaque die gevonden wordt bij Alzheimerpatiënten. Gebruik van visolie helpt dus Alzheimer te voorkomen.

Posted at 03:14 PM     Read More  

Ma - December 3, 2007

Bouwvakkers moeten afvallen!


Waren bouwvakkers in de volksmond al de charmeurs op mooie dagen, vanaf de steigers uiteraard - onderzoek van de stichting Arbouw toonde aan dat ongeveer 64% van de bouwers kampt met overgewicht en dat 15% van hen aan obesitas lijdt (BMI groter dan 30), tegen een landelijk gemiddelde van 10%.

Posted at 07:22 PM     Read More  

Wo - November 14, 2007

Visolie effectief bij gewrichtsklachten


Klinische studies bewijzen het, patiënten ervaren het: het gebruik van vette vis of visolie helpt bij het tegengaan van ontstekingen, pijn, zwelling en stijfheid in de gewrichten. In Nederland hebben naar schatting 2,5 tot 3 miljoen mensen regelmatig last van gewrichtsklachten. Dit aantal groeit nog altijd sterk, mede onder invloed van vergrijzing en toenemend overgewicht.

Posted at 06:39 PM     Read More  

Zo - November 11, 2007

Omega-3 geeft verbetering bij ADHD


Donderdag 8 november 2007 zijn de eerste resultaten van een onderzoek naar het effect van omega-3 & -6 vetzuren bij kinderen met de klinische diagnose ADHD gepresenteerd. Dit onderzoek is het eerste die de positieve werking bevestigt van visolie - aangevuld met teunisbloemolie - op klinisch gediagnosticeerde ADHD. Na 6 maanden gebruik van omega-3 & -6 vetzuren trad bij bijna 50% van de deelnemers een vermindering op van minimaal 25% op de ADHD-symptomen.

Posted at 01:16 PM     Read More  

Di - November 6, 2007

Meisjes hebben moeite met eten en afvallen


De combinatie eten en afvallen blijkt bij veel tienermeisjes een probleem te zijn. Vooral de jongere meiden die aan suikerziekte/diabetes lijden laten vaak de insuline staan om zo veel te kunnen eten en toch af te vallen.

Posted at 09:31 PM     Read More  

Zo - November 4, 2007

Kou en griep: voorkomen is beter dan genezen


De tijd van de verkoudheid en griep is weer aangebroken. Eenmaal in de misère is het lastig er weer uit te komen. Omdat het veelal gaat om virussen, is voorkomen beter dan genezen. Hoe bouwen we de weerstand op, zodat we niet de hele winter lopen te snotteren?

Posted at 06:12 PM     Read More  

Gezonde voeding en beweging tegen kanker


Het World Cancer Research Fund heeft een verband gelegd tussen kanker en aspecten van voeding. Een van de belangrijkste conclusies was wel dat overgewicht een belangrijke oorzaak is van kanker - en dat een gezonde, evenwichtige voeding helpt dit te voorkomen.

Posted at 06:01 PM     Read More  

Di - Oktober 16, 2007

"Overgewicht even slecht als klimaatverandering"


Het gevaar van overgewicht voor de Britse samenleving is even grote crisis als die van de klimaatverandering, zo heeft de Staatssecretaris van Gezondheid in Engeland gewaarschuwd.

Posted at 12:07 AM     Read More  

Zo - Oktober 7, 2007

Borstkanker risico lager met visolie en lager gewicht


Vrouwen kunnen het risico op borstkanker verminderen door overgewicht in te dammen en dieet te volgen dat rijk is aan visolie. Vier kilo overgewicht kwijtraken vermindert het risico met 40%, boven de 50 jaar 25%.

Posted at 08:35 PM     Read More  

Zo - September 30, 2007

Op gewicht blijven is discipline


Er is de laatste week nogal wat te doen geweest over het crashdieet van Sonja Bakker. Doordat het dieet het lichaam uitput door te weinig voedingsstoffen in te nemen wordt de stofwisseling veranderd en leidt het uiteindelijk tot het tegenovergestelde: dat je juist dikker zou gaan worden.

Posted at 01:07 PM     Read More  















©